Odpady z pojazdów, które stają się wysokiej jakości paliwem

Przy recyklingu złożonych produktów, takich jak pojazdy, znalezienie możliwości przetworzenia mieszanki tekstyliów, tworzyw sztucznych, metalu i innych materiałów jest wyzwaniem. Stena Recycling opracowała rozwiązanie, które pozwala na przetworzenie jej w wysokiej jakości paliwo. Obecnie próbki tak powstałego materiału trafiają do HeidelbergCement, a ich wykorzystanie pozwala zredukować ilość innych paliw użytych w procesie produkcyjnym.

Każdego roku, Grupa Stena Metall poddaje recyklingowi setki tysięcy pojazdów.  W Halmstad, w Szwecji otwarto właśnie Stena Nordic Recycling Center - jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie tego rodzaju obiektów w Europie. Wykorzystanie, w jednej lokalizacji, wielu zautomatyzowanych procesów, połączenie innowacyjnych rozwiązań i sprawdzonych technologii pozwala na prowadzenie efektywnego recyklingu.

Jednym z nowych procesów zagospodarowania odpadów w tym zakładzie jest właśnie możliwość przetworzenia mieszanki tworzyw, metali i innych materiałów z wnętrza pojazdów.

- Na przestrzeni lat wyzwaniem było znalezienie rozwiązania dla zmieszanych odpadów pochodzących z pojazdów. Proces wdrożony w Halmstad pozwala przetworzyć je na paliwo, które może być wykorzystane  do ogrzewania, wytwarzania energii elektrycznej lub w branżach o dużych potrzebach energetycznych – mówi mówi Claes Lundberg, Head of Business Area Products w Stena Recycling. Dzięki zaawansowanym separatorom możemy odzyskać więcej metali, a pozostałe produkty przetworzyć na paliwo ProFuel. Codziennie obsługujemy około 15 ciężarówek wypełnionych takim materiałem.

We współpracy z HeidelbergCement, testy ProFuel prowadzone są w ich zakładzie produkcyjnym w Slite na Gotlandii. Produkcja cementu zużywa dużo energii. W ostatnich latach firma zainwestowała w wykorzystanie odpadów i biopaliw zamiast węgla w celu zmniejszenia wpływu na środowisko. Zakład na Gotlandii zużywa każdego roku 250 000 ton dobrej jakości paliwa pochodzącego z odpowiednio wysortowanych i przetworzonych odpadów.

- Średnio pozwala nam to zabezpieczyć nieco ponad 70% naszego zużycia paliwa, choć czasami osiągamy wskaźnik nawet 90%, co jest bardzo dobrym wynikiem. Podjęliśmy gigantyczne kroki, ale można zrobić więcej. Paliwo ze Stena, w Halmstad, może nam pomóc jeszcze bardziej zmniejszyć zależność od paliw pierwotnych. W pierwszym etapie projektu, przy użyciu ProFuel, mówimy o zastąpieniu 400 cieżarówek węgla dobrej jakości paliwem pochodzącym z odpowiednio wysortowanych i przetworzonych odpadów – podkreśla Anders Jansson, dyrektor marketingu w firmie HeidelbergCement.

Anders Jansson docenia ambicje Stena w tworzeniu paliwa wysokiej jakości z produktu odpadowego.

- Oczywiście, porozumienie klimatyczne w Paryżu dotyczy także nas. Dążymy do tego, aby do 2030 roku nasze produkty z betonu były neutralne dla klimatu, w czasie ich całego cyklu życia. Wykorzystanie paliw pochodzących z odpadów jest kluczem do osiągnięcia tego celu, a materiał z Halmstad pozwala nam na dalszy rozwój -  Anders Jansson, dyrektor marketingu w firmie HeidelbergCement.

 

  • Poleć tę stronę