Napoleon i aluminium
Podobno już Napoleon III podawał swoim najwybitniejszym gościom aluminiowe sztućce zamiast złotych. Dostrzegał duży potencjał aluminium w produkcji lekkiej broni i bardzo wspierał badania nad tym metalem. Wyjątkowa aura towarzyszy aluminium od czasu jego opracowania w XIX wieku. Od tamtej chwili popyt na ten metal stale rośnie. Używa się go w różnych produktach, od bloków cylindrów w samolotach, elektroniki, mebli po kuchenną folię aluminiową. Obok stali, aluminium jest dziś najczęściej wytwarzanym metalem na świecie.
Niezwykłe właściwości chronią środowisko
Aluminium ma wiele godnych uwagi cech, które umożliwiają wytwarzanie trwałych produktów. Należą do nich lekkość, wytrzymałość i odporność na korozję. Bardzo łatwo poddaje się też recyklingowi. Istotną zaletą jest jego trwałość oraz fakt, że można je przetwarzać nieskończoną liczbę razy. 75% całego kiedykolwiek wyprodukowanego aluminium jest nadal w użyciu. Wystarczy to porównać ze skromnymi 6% wszystkich tworzyw sztucznych.
- Oszczędności energii w przypadku produkcji aluminium ze złomu zamiast z rudy boksytu sięgają nawet 95%. Odzyskiwane przez nas ilości przy współpracy z przemysłem i gminami przeciwdziałają emisji ponad 1 000 000 ton gazów cieplarnianych każdego roku — mówi Johan Thunholm, dyrektor zarządzający w Stena Aluminium.
1.Zbiórka i sortowanie generują korzyści dla środowiska
Obieg aluminium rozpoczyna się od zbiórki odpadów produkcyjnych z fabryk, złomowanych samochodów i innych produktów, albo od gminnych punktów recyklingu. Obejmuje wszystko, od mebli i elektroniki po puszki i folię aluminiową.
Dzięki współpracy z ponad 80 000 firm i gmin w siedmiu krajach, Stena Recycling zbiera i segreguje ponad 100 000 ton aluminium rocznie. Robimy to od dekad.
Złom aluminiowy dociera do zakładów recyklingu w różnej postaci. Jeśli jest to czysty, posortowany materiał, można go łatwiej wykorzystać do produkcji nowych wyrobów. Jeśli jest zmieszany z innymi materiałami w złożonych produktach, takich jak samochody lub elektronika, wymagane są bardziej zaawansowane procesy, które umożliwią wyodrębnienie czystego aluminium.
Dzięki magnesom, ekranom, stołom wodnym i technologii czujników aluminium jest wydobywane i sortowane na różne rodzaje. To pozwala nam zachować właściwości wyskoiej jakości stopów aluminium.
Recykling 100 000 ton aluminium pochodzącego z przemysłu w firmie Stena Recycling oszczędza 1 milion ton emisji CO2. Rocznie.
- Korzyści dla klimatu wynikające z wykorzystania aluminium pochodzącego z recyklingu nie zawsze są zauważone. Na szczęście producenci, zaczęli podkreślać ten fakt w komunikacji z klientami, którzy coraz częściej przy decyzjach zakupowych biorą pod uwagę kwestie związane z ochroną środowiska.
2. Spełnianie wymagań dotyczących właściwości
Po posortowaniu w Oddziale Stena Recycling, aluminium jest transportowane do huty, gdzie złom zostaje zmieniony w nowy stop.
- Przygotowanie stopu przypomina stosowanie przepisu kuchennego – musi być precyzyjne. W rezultacie powstaje nowy stop aluminium lub wyrób o określonych właściwościach odpowiednich do produktu końcowego, na przykład nowej obręczy koła, solidnego silnika lub mebli ogrodowych.
Huta Stena Aluminum znajduje się w Älmhult w Smalandii. Każdego roku wytwarzanych jest tu około 70 000 ton stopów aluminium, które trafiają do odbiorców przemysłowych w Europie Północnej. 100% powstaje z materiału z recyklingu. Procesy są nieustannie doskonalone pod kątem maksymalnego wykorzystania złomu czy mniejszego zużycia energii.
- Zamawiane przez przemysł aluminium z recyklingu może jeszcze bardziej ograniczyć oddziaływanie na środowisko naturalne firm. To ważne, ponieważ dzisiejszy biznes szczególną wagę przykłada do kwestii zrównoważonego rozwoju a świadomość menedżerów ds. ochrony środowiska i innych osób decyzyjnych, na temat tego , jak ważny jest wybór odpowiednich materiałów w ostatnich latach bardzo wzrosła.— mówi Johan Thunholm.
3. Ciekłe aluminium w termosach zmieniane w podzespoły
Szwedzka firma Ljunghäll dostarcza wysokiej jakości części dla branży motoryzacyjnej produkuje m.in. podzespoły do samochodów osobowych i ciężarowych. Uważa się ją za pioniera w dziedzinie zastosowania robotów w produkcji przemysłowej. Wspólnie z firmą Stena Aluminum opracowała koncepcję transportu ciekłego aluminium. W hucie Älmhult specjalnie skonstruowane pojazdy wyposażone w tzw. termosy są napełniane aluminium o temperaturze 660 stopni Celsjusza, które następnie trafia do zakładu Ljunghäll. W ten sposób przez całą drogę aluminium jest utrzymywane w stanie ciekłym, a po przyjeździe do fabryki natychmiast używane do produkcji części samochodowych.
Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ pozwala Ljunghäll uniknąć używania dużych ilości energii do stopienia prętów aluminiowych podczas odlewania. Każdy transport ciekłego aluminium oszczędza około dwie tony emisji dwutlenku węgla.
4.100% przetworzenia na nowe produkty
Na koniec aluminium wraca do firm produkcyjnych działających w nieskończonej liczbie branż, od motoryzacyjnej do wyposażenia i mebli ogrodowych. Jeden obieg aluminium się zamyka, ale natychmiast zaczyna się kolejny, nowy, w którym ponownie uczestniczą zakłady przemysłowe, gminy, firmy gospodarujące odpadami jak Stena Recycling i recyklerzy.
- Wiele współczesnych branż nieświadomie wykorzystuje duże ilości aluminium z surowców wtórnych. Rzadko komunikowane jest to klientom, więc jest to niewykorzystany potencjał biznesowy dla firm produkcyjnych. A kwestia aluminium będzie coraz częściej poruszanym tematem, ponieważ popyt na nie rośnie w całej UE. W przyszłości recykling będzie jeszcze ważniejszy, ponieważ aluminium z odzysku oszczędza bardzo dużo energii i znacznie zmniejsza emisję gazów cieplarnianych.