
Prowadzisz działalność związaną z wytwarzaniem odpadów, jak np. warsztat naprawczy czy zakład produkcyjny? Jeśli tak, to możesz potrzebować pozwolenia w tym zakresie – w artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: kto musi uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów? Ile trwa proces uzyskania pozwolenia? Jakie załączniki powinien zawierać wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów?
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów to decyzja administracyjna. Jej uzyskanie wymagane jest przez wytwórcę odpadów, który w wyniku eksploatowania instalacji wytwarza określone ilości odpadów niebezpiecznych bądź innych niż niebezpieczne.
Pozwolenia w niniejszym zakresie są wydawane maksymalnie na okres do 10 lat.
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów należy uzyskać, jeśli w związku z eksploatacją instalacji powstają odpady o masie:
lub
Ustawą stanowiącą podstawę prawną, wedle której posiadacz odpadów zobowiązany jest uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów, jest Prawo ochrony środowiska: Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (sejm.gov.pl)
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest wymagane wyłącznie, kiedy odpady powstają w związku z eksploatacją instalacji (takich jak linie produkcyjne), nie jest zatem obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców. Jeśli odpady na terenie zakładu wytwarzane są w procesie prowadzenia innego rodzaju działalności - jak na przykład ręczne prace remontowe czy działalność handlowa – to pozwolenie nie jest wymagane.
Wniosek powinien zawierać elementy, które zostały określone w art. 184 ustawy z 27 kwietnia 2001 r., Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2022 poz. 2556 t.j.). Aby wniosek był kompletny, należy do niego załączyć wymagane dokumenty: dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym oraz streszczenie wniosku w języku niespecjalistycznym. Dodatkowo należy do wniosku dołączyć załączniki.
W zależności od rodzaju instalacji wytwarzającej odpady należy złożyć wniosek do:
Zgodnie z rekomendacjami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, wniosek należy złożyć co najmniej 2 miesiące przed zamierzonym terminem podjęcia działalności, w wyniku której nastąpi wytwarzanie odpadów powstających podczas eksploatacji instalacji. Jednak planując aktualizowanie, rozszerzanie lub uzyskiwanie nowych decyzji z zakresu gospodarki odpadami, warto pamiętać o tym, że już wkrótce zakończy się 10-letni okres, na jaki (w większości przypadków) były wydawane decyzje z zakresu gospodarowania odpadami. W związku z tym wiele podmiotów będzie musiało przystąpić do tego procesu i należy założyć, że z pewnością wpłynie to na obciążenie zadaniami organów administracji.
Po złożeniu wniosku organ administracyjny ma 30 dni na wydanie decyzji. W przypadku, kiedy termin miałby się przedłużyć, przedsiębiorca wnioskujący o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów zostanie o tym wcześniej poinformowany.
Przedsiębiorcy, którzy obawiają się dodatkowego obciążenia pracą w związku z procesem uzyskiwania pozwolenia, mogą skorzystać z usługi uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów oferowanej przez naszą firmę. Usługa polega na sporządzeniu kompletnego wniosku - specjaliści ze Stena prowadzą sprawę aż do momentu uzyskania ostatecznej decyzji administracyjnej, w imieniu Klienta.
Przedsiębiorcy posiadający instalacje generujące odpady znajdą też wiele cennych wskazówek w opracowanym przez naszych ekspertów w ebooku: E-book Pozwolenie na wytwarzanie odpadów | Stena Recycling. W materiale znajdują się szczegółowe informacje o tym jak uzyskać pozwolenie na wytwarzanie odpadów, jak przygotować poszczególne elementy wniosku oraz jak dokładnie przebiega proces uzyskiwania tej decyzji.