1. Projektowanie z myślą o recyklingu
Od momentu projektowania produktu warto myśleć o jego całym cyklu życia. Projektując baterie producenci mogą dzięki odpowiednim wyborom zapewnić, że w przyszłości bateria będzie mogła zostać poddana recyklignowi lub ponownie wykorzystana w prosty i efektywny sposób.
Trend: Nadchodzące przepisy unijne dotyczące baterii określają szereg wymagań między innymi dotyczących zawartości materiałów pochodzących z recyklingu czy możliwości ponownego wykorzystania i recyklingu po zakończeniu cyklu życia produktu. Coraz więcej przedsiębiorstw jasno definiuje swoje cele w zakresie ograniczenia śladu węglowego, a rozwój produktów ma tu do odegrania znaczącą rolę.
Rozwiązania: Dowiedz się więcej na temat projektowania produktów, skontaktuj się z ekspertem Stena Recycling
2. Produkcja z ograniczonym wpływem na klimat
Zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu zmniejsza ślad węglowy baterii. Wynika to z faktu, że bardziej przyjazne dla klimatu jest stosowanie surowców wtórnych, a nie naturalnych zasobów naszej planety.
Trend: Elektryfikacja rozwija się w coraz szybszym tempie. Trwa globalne polowanie na ograniczoną ilość surowców potrzebnych do produkcji baterii litowo-jonowych.
Rozwiązanie: Każdego roku w zakładach recyklingowych Stena Recycling powstają miliony ton materiałów pochodzących z recyklingu. Surowce te pomagają firmom zmniejszyć ich wpływ na klimat. Dzięki różnym inicjatywom możemy produkować więcej surowców wtórnych potrzebnych do produkcji baterii.
3. Zastosowanie produktu - spełnienie wymagań konsumentów
Trend: Oczekiwania konsumentów dotyczące zrównoważonego rozwoju stają się coraz ważniejsze przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Baterie wykonane z większej ilości materiałów pochodzących z recyklingu i nadające się do ponownego przetworzenia pomagają firmom produkcyjnym wzbudzić zainteresowanie klientów. Jak wskazują wyniki badania Stena Recycling 92% Szwedów oczekuje, że producenci będą stosować więcej materiałów pochodzących z recyklingu. 86% uważa, że ważne jest, aby wiedzieć, że produkt można poddać recyklingowi.
Rozwiązanie: Dowiedz się więcej o firmie Polestar, która dąży do stworzenia neutralnego dla klimatu samochodu do 2030 roku. W tych działaniach zarządzanie materiałami odgrywa główną rolę.
4. Gromadzenie, transport, transparentność
Bezpieczne zarządzanie bateriami jest ważne na przykład do zapobiegania pożarom, w miejscach w których baterie są gromadzone.
Trend: Identyfikowalność stanowi istotną część wniosku legislacyjnego UE, w tym proponowanego paszportu baterii, w którym gromadzone są informacje na temat baterii. Będzie on obejmował wszystko, od zawartości materiału po instrukcje dotyczące transportu i właściwego recyklingu.
Rozwiązanie: Posiadając 160 oddziałów, możemy odbierać baterie i inne odpady od 70 000 klientów z różnych branż. Na wszystkich naszych rynkach działają specjalne centra zbiórki baterii.
Dzięki odpowiedniemu sprzętowi do zbiórki, baterie mogą być przenoszone i transportowane w bezpieczny sposób. W Szwecji Stena Recycling współpracuje z około dwudziestoma dużymi centrami recyklingu w zakresie wczesnej segregacji baterii pochodzących z gospodarstw domowych. Umożliwia to wydajny i bezpieczny recykling w kolejnym etapie. Safebox to opracowana przez nas solidna stalowa skrzynka do bezpiecznego transportu akumulatorów samochodowych. Postępowanie z akumulatorem jest udokumentowane, co zapewnia możliwość jego śledzenia.
5. Sortowanie dla ponownego użycia i recyklingu
Zużyte baterie mogą być wykorzystane ponownie, co przedłuży żywotność produktu lub mogą być przekazane do recyklingu.
Trend: Wyzwanie, jakim jest niedobór mocy elektrycznej jest ważnym powodem dla ponownego wykorzystania baterii w magazynowaniu energii. UE chce stymulować ponowne wykorzystanie i recykling, aby chronić materiały, z których będą wykonane baterie w przyszłości. Przyszłe wymagania unijne będą miały wpływ zarówno na przemysł wytwórczy, jak i na firmy zajmujące się recyklingiem.
Rozwiązanie: W lokalnych centrach baterii Stena Recycling oceniane są parametry akumulatorów. Jeżeli są one w dobrym stanie, akumulatory samochodowe mogą zostać ponownie wykorzystane. Jeśli akumulator jest wyczerpany - zostaje poddanyy recyklingowi.
6. Rozładowywanie i demontaż
Zużyta bateria samochodowa może zawierać do 600 V, czyli prawie dwa razy więcej niż zwykłe wtyczki. Bezpieczeństwo jest więc ważne na każdym etapie zarządzania bateriami.
Trend: Wzrasta liczba pożarów spowodowanych przez akumulatory litowo-jonowe. Planowane zmiany regulacji unijnych nałożą na producentów obowiązek dostarczania informacji o bateriach, które pomogą zapewnić bezpieczne obchodzenie się z nimi i ich recykling.
Rozwiązanie: W lokalnych centrach baterii Stena Recycling baterie są rozładowywane przy zachowaniu rygorystycznych zasad bezpieczeństwa, a kluczowym czynnikiem jest tu wiedza i doświadczenie naszych pracowników. Obudowy baterii są demontowane, a tworzywa sztuczne, metale i inne materiały poddawane recyklingowi.
7. Recykling – surowce wtórne dla nowych baterii
Dostępne procesy recyklingu decydują o tym, jak dużo materiału zostaje odzyskane i może być wykorzystane do produkcji nowych baterii. Surowce muszą być wysokiej jakości i zastępować większą ilość materiałów wytworzonych z materiałów pierwotnych.
Trend: Zarówno firmy, jak i organy regulacyjne są motorem rozwoju zwiększonego recyklingu baterii. Więcej na temat wymagań UE w zakresie zwiększonego recyklingu można przeczytać tutaj.
Rozwiązanie: Stena Recycling realizuje kilka inicjatyw mających na celu rozwój recyklingu baterii. W Halmstad powstaje zakład recyklingu akumulatorów litowo-jonowych pochodzących zarówno z pojazdów, jak i urządzeń elektronicznych. Zakład będzie pozyskiwał czarną masę - mieszankę kobaltu, litu, niklu i innych materiałów z akumulatorów pochodzących od klientów z całego regionu Skandynawii, Polski, Niemiec i innych części Europy. W procesie wykorzystywane będą najlepsze dostępne technologie.
Dzięki współpracy z firmą Johnson & Matthey, materiały mogą być rafinowane przy użyciu zaawansowanych procesów chemicznych i stać się wysokiej jakości surowcami do produkcji nowych baterii.
8. Żużyte baterie stają się nowymi
Wykorzystanie w produkcji baterii materiałów pochodzących z recyklingu przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Pozwala również chronić surowce, których zasoby na naszej planecie są ograniczone. Recykling przyczynia się zatem do zapewnienia cyrkularności takich materiałów jak kobalt, lit, nikiel oraz inne ważne materiały, z których wykonane są akumulatory.
Przyszłość: UE chce wprowadzić wymóg większego wykorzystania surowców pochodzących z recyklingu w nowych bateriach. Już w 2027 r. UE planuje wprowadzić przejrzyste informacje na temat ilości pochodzącego z recyklingu kobaltu, litu, niklu i ołowiu wykorzystywanych w nowych bateriach. Wymagania dotyczące ilości użytego materiału pochodzącego z recyklingu mają znacznie wzrosnąć w latach 2030-2035.
Rozwiązanie: poprzez globalną sieć Stena Recycling sprzedaje materiały pochodzące z recyklingu sprawdzonym odbiorcom.