aaafour-yellow-oranges-eggs-in-white-net-3737617_CompQual80.jpg

Zakupy do własnych opakowań klientów

LIDER GOSPODARKI CYRKULARNEJ -Carrefour Polska Sp. z o.o.

Badge-Black_ny2019_stenasans_CompQual80.jpg


Liderem Gospodarki Obiegu zamkniętego została firma Orange Polska S.A., która otrzymała ona nagrodę główną w III edycji konkursu Stena Circular Economy Award, w kategorii "Przedsiębiorstwa - praktyka". 

Carrefour to wielokanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów: hiper-, supermarketów, sklepów osiedlowych, specjalistycznych oraz sklep internetowy.

Inicjatywa „Zakupy do własnych opakowań klientów” została stworzona z myślą dbałości o środowisko i ograniczenie korzystania z opakowań i torebek jednorazowego użytku. Ponadto projekt ma na celu zwiększenie świadomości klientów nt. szkodliwości tzw. jednorazówek dla środowiska. Carrefour Polska wychodzi w ten sposób naprzeciw oczekiwaniom osób, żyjących zgodnie z filozofią zero i less waste. Spółka, jako pierwsza sieć handlowa, wprowadziła możliwość kupowania produktów na wagę do własnych opakowań w sklepach na terenie całego kraju.

Jak to wygląda w praktyce? W sklepie klient przekazuje przyniesione opakowanie pracownikowi obsługującemu stoisko z produktami na wagę
(np. wędliny, sery). Sprzedawca taruje pudełko, nakłada produkt, przykleja na opakowanie etykietę do zeskanowania. Spółka zachęca też do kupowania owoców i warzyw z własnymi opakowaniami. Ponadto we wszystkich bistro „Smacznie” zlokalizowanych na terenie wybranych sklepów Carrefour, można kupić kawę do własnego wielorazowego kubka.

Redukcja wykorzystania plastiku i odpowiednie gospodarowanie odpadami z tworzyw sztucznych to obok demokratyzacji żywności ekologicznej, priorytet w działaniach proekologicznych Carrefour i ważny element globalnej strategii transformacji żywieniowej. Grupa Carrefour w 2018 roku podjęła zobowiązanie w ramach polityki opakowaniowej, aby redukować ilość powstałych odpadów. Obok własnych działań, firma zachęca też klientów do ograniczania zużycia jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych.

Praktyka firmy:

  • edukuje konsumentów o możliwości zakupu bez użycia toreb jednorazowych;
  • zachęca i pomaga wdrażać dobre praktyki związane z redukcją używania produktów jednorazowych;
  • przyczynia się do zmniejszenia ilości jednorazowego plastiku używanego przez konsumentów.

Warto zauważyć, że po tym jak Spółka wprowadziła program w swoich sklepach, zaobserwowano pozytywną mobilizacją w całej branży retail. Krótko po Carrefour, zakupy do własnych opakowań zaczęły testować lub szeroko wprowadziły w swoich sklepach przynajmniej 3 inne sieci dużej dystrybucji.

Co istotne, inicjatywa „Zakupy do własnych opakowań klientów” była konsultowana z lokalnymi Stacjami Sanitarno-Epidemiologicznymi pod kątem tego, czy nie mają one przeciwwskazań do samej idei oraz, czy zgadzają się z procedurą zaproponowaną przez Carrefour.

Obok zachęcania klientów do przychodzenia na zakupy z własnym opakowaniem, Carrefour zachęca też do zakupu owoców i warzyw do swoich woreczków, równocześnie pracując nad wycofaniem tzw. zrywek ze swoich sklepów i wprowadzeniem woreczków wielokrotnego użytku.

 
Poleć tę stronę