Nowa współpraca pozwala na wykorzystanie akumulatorów autobusowych do magazynowania energii elektrycznej

2019-12-15

batteryLoop_CompQual80.PNG

Nowa współpraca między Volvo Buses, Stena Real Estate i spółką zależną Stena Recycling, BatteryLoop, została zaprezentowana 11 grudnia. Wspólny projekt daje nowe życie autobusowym bateriom elektrycznym w rozwiązaniach przeznaczonych do magazynowania energii. Po kilku latach używania akumulatory zmieniają swoje zastosowanie i są wykorzystywane do magazynowania energii z OZE w mieszkaniowej dzielnicy Gotheborga - Styrla Fyrklöversgatan w Hisingen.

Problemem, na który odpowiada współpraca jest stały wzrost zużycia baterii elektrycznych, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. Istnieje zapotrzebowanie na znalezienie sposobów ich zagospodarowania w sposób zrównoważony. Współpraca stawia Göteborg na pierwszym miejscu w zakresie ponownego wykorzystania akumulatorów samochodowych.

- Volvo Buses jest pionierem w dziedzinie elektromobilności, zapewniając czysty, cichy i wydajny system transportu publicznego. Mamy jasno określoną strategię zrównoważonego rozwoju na każdym etapie łańcucha wartości – mówi Håkan Agnevall, dyrektor generalny Volvo Buses. Wykorzystując baterie z autobusów i dając im drugie życie, lepiej zarządzamy zasobami, zmniejszając nasz wpływ na klimat. Dodaje, że elektromobilność tworzy nowe systemy biznesowe oparte o obieg zamknięty, a praca ze Stena Real Estate i Stena Recycling przy tworzeniu nowego rozwiązania jest naprawdę satysfakcjonująca.

W dzielnicy mieszkaniowej, firma Stena Real Estate będzie wykorzystywać odnowione akumulatory jako bank energii ładowanych z paneli fotowoltaicznych znajdujacych się na dachach. Zgromadzona energia zostanie wykorzystana w miejscach publicznych, takich jak pralnie i system oświetlenia zewnętrznego. Dla Stena Real Estate jest to część strategii zrównoważonego budownictwa i znajdowania nowych źródeł energii.

- Dla nas ważne jest znajdowanie rozwiązań pozwalajacych na zamykanie obiegu i efektywne gospodarowanie zasobami z perspektywy środowiska. Łączenie paneli słonecznych i zużytych baterii autobusowych jest sposobem na rozwój. Ta sama infrastruktura może być wykorzystana do sprostania kilku różnym wyzwaniom, między innymi ulepszonej kontroli mocy i magazynowania energii w budynkach, w których znajduje się lokalna produkcja, a także funkcji stabilizujących rozwijającą się sieć elektryczną, mówi Agneta Kores, MD Stena Real Estate Gothenburg.

Po kilku latach użytkowania pojemność akumulatorów nie jest już wystarczająco optymalna do obsługi autobusu, ale nadal może zaspokoić potrzeby w innych obszarach. Z ogniw w zużytych bateriach autobusowych BatteryLoop buduje magazyn energii. Później, gdy baterie nie będą już w stanie gromadzić energii, trafią do Stena Recycling, gdzie zostaną poddane recyklingowi. Wspieranie rozwoju projektów opartych o gospodarkę cyrkularną w różnych obszarach jest częścią koncepcji biznesowej Stena Recycling.

- Mamy duże doświadczenie w pracy nad ponownym użyciem i recyklingiem w kilku obszarach. Ponieważ wykorzystanie akumulatorów samochodowych znacznie wzrośnie w przyszłości, istnieje duże zapotrzebowanie rynkowe na takiego gracza, jak BatteryLoop. Firma może zadbać o zrównoważone zagospodarowanie akumulatorów, zarówno pod względem ponownego użycia, jak i recyklingu, mówi Rasmus Bergström, dyrektor zarządzający BatteryLoop.

  • Poleć tę stronę